apr 06 2012

Goede vrijdag – LS6 vliegdag

Publicatie van at 23:20 in Bijzonder,Terlet

Vandaag op goede vrijdag gevlogen. Ik moest aan die enquêtes denken, waarbij mensen gevraagd worden of ze nog weten wat “goede vrijdag” (het lijden en sterven van Jezus) en “pasen” (opstanding van Jezus) is. Het zal toch niet zijn dat de piloten op Terlet denken dat er eieren zijn verstopt liggen rondom de baan 30….

Kruisjeslijst 2012

Op Golgotha stonden 3 kruizen. Op de GeZC kruisjeslijst 2012 staan 7 type kisten genoemd.

Gisteren de lijst bestudeerd en volgens de lijst kan ik lokaal met de LS6 vliegen. Ik heb voldoende solo uren/overland/bergvliegen/LS3(flaps) en Ventus 2cT (flaps) gevlogen. Op donderdagavond het handboek uit 1994 doorgelezen. Zou dit de laaste versie zijn? -); Voorbereiding is het halve werk. Kijken of het een “goede vrijdag” gaat worden.

Briefing en opbouwen

In overleg met de DDI mag de LS6 mee voor lokaal vliegen. Later meld Jan-Willem zich ook om met de LS6 een overland vlucht te maken. Samen de kist opbouwen en ervaringen uitwisselen.

We kiezen voor de 18m variant en plaatsen de opzet tippen.

De cockpit

De cockpit ziet er verzorgt uit: LX5000 vlucht computer, Flarm, transponder.



Een klein min puntje, vind ik, is dat er geen houder voor je PDA aanwezig is. Hierdoor moet ik de volgende keer een zuignap mee nemen. Aan de rechterzijde , ter hoogte van je been, van het instrumenten paneel zit een USB plug, voor de voeding van je PDA.

Invliegen

Ik spreek met Jan-Willem af dat ik 2 vluchtjes maak om de kist te leren kennen. Daarna kan de kist overland. Ik zit lekker in de kist. De bergschoenen zitten wat krap bij de pedalen, maar het gaat. Met deze temperaturen geef ik de voorkeur aan de bergschoen….

De eerste vlucht was 1 uur en 14 minuten. Daarin diverse zaken uitgeprobeerd. Ik merk meteen dat ik wat water in de staart mis. De trim staat dan helemaal naar achteren en de knuppel is volledig getrokken bij het thermieken. Dit had ik al ingeschat bij het lezen van het handboek, maar vandaag gaat er nog een ander mee vliegen. Vandaar hebben we er geen water in gedaan. In deze vlucht heb ik de diverse flap standen uitgeprobeerd. Hoe is het overtrek gedrag bij de verschillende flappen stand. De kist voelt goed aan en is vergelijkbaar met de Ventus. Ik wordt opgeroepen dat Jan-Willem overland wil. Het is tijd om te landen. De vlucht heb ik afgesloten met een aangekondigde doellanding. Die heb ik natuurlijk even door de DDI laten aftekenen!

 
De tweede vlucht duurde ruim een uur. Daarin heb ik o.a. het steken met de kist uitgeprobeerd. Eerst naar Arnhem gevlogen. Vanaf “winkelcentrum Presikhaaf” terug gevlogen, vanaf 1000m, met flap stand -5. De kist vliegt met de hogere snelheden lekker stabiel. Ten oosten van Terlet aangekomen, heb ik nog geen 100m verloren. Slippen in de landing is niet toegestaan ivm de effectieve remkleppen. Dan maar even een slip oefening in de lucht. Dat gaat naar behoren. Ik gebruik de vlucht ook maar even om de andere kant, anders dan mijn voorkeur richting, uit te thermieken. Ook de tweede landing kan ik een doellanding produceren.

De vrijdag was weer goed

Hier zit weer een tevreden man. Het was vandaag inderdaad een “goede vrijdag”.

Ik hoop de volgende keer met de LS6 vanaf de beneden strip te kunnen starten en zodanig ook een landing op de beneden strip te laten zien. Ik zit me alleen suf te praktiseren hoe ik een (bewuste) buitenlanding moet produceren? Ik ben al eerder op Salland geland. Dat is toch ook een buitenlanding?
Ik hoop dat het solo overland vliegen dit jaar “van de grond” komt!

No responses yet

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply