apr 13 2010

Het verschil tussen een droom en een doel….

Publicatie van at 17:18 in Overland

Tijdens de winter periode lees ik allerlei artikelen op het internet met het onderwerp “Overland vliegen”. Ik werd gegrepen door een presentatie van James Cooper waarin naar voren kwam:


The difference between a dream and a goal is a plan.

 

Hoeveel zweefvliegers vliegen er zonder een doel terwijl ze wel dromen van overland vliegen? In 2009 heb ik mij ingezet voor het opzetten van een overland programma binnen mijn club. Veel deelnemers zien de stap van “brevet houder” naar “overland vlieger” als een reuzensprong. Door , bijvoorbeeld 10, kleine stappen te benoemen wordt het voor een deelnemer weer overzichtelijk en zodoende ook haalbaar. In merk nu dat ik heel nadrukkelijk met een plan bezig ben geweest en heb zo mijn doel in 2009 kunnen bereiken: Mijn eerste 50km solo overland.

Ik heb een aantal doelen voor 2010 opgeschreven, zodat ik aan het einde van het jaar nog eens kan terugblikken.

Mentor vliegen

Het is mooi en dankbaar werk als je een introvlucht mag verzorgen voor iemand die belangstelling heeft voor het zweefvliegen. Met je aantekening “passagiersvliegen” mag je dit vanaf de voorste zitplaats doen. Met de bevoegdheid “Mentorvliegen” mag je dit bij mijn club van de achterste zitplaats doen. Ik heb de bevoegdheid aangevraagd en deze is goedgekeurd. Nu de checkstarts maken.

Overland in Nederland

next 150km Ik wil dit jaar graag een solo overland vlucht maken van 100km met de LS4. Misschien wel 150km, als het mooi weer is. Voor een wedstrijdvlieger niet veel, voor mij een volgende stap. Ook zie ik uit naar een mooie DG505 vlucht, langer dan 3 uur, met een van de overland maten.

Overland in Duitsland

In 2009 ben ik lid geworden van de Duiste club SFG Duisburg, zodat ik ook verzekerd ben voor het bergvliegen met Duits materiaal. Vorig jaar heb ik reeds op het clubmateriaal mogen vliegen, onder begeleiding van Rene Vos. Dit jaar staan een paar mooie check vluchten op het programma. Op de Duo Discus T de motor bediening laten zien. Daarna op de LS3 leren vliegen met flaps. Na 10 uur vlliegen op de LS3 kan ik overlessen op de Ventus 2cT.

Bergvliegen

Dit jaar ga ik samen met mijn vliegmaat Vox naar het vliegveld Serres van Klaus Ohlmann. Ik wil graag weer een paar mooie vluchten maken, waarbij ik beter leer bergvliegen.

En jij?

Wat is jou plan voor dit jaar?
Of je nou bezig bent je brevet te behalen of je bent je aan het voorbereiden op je eerste solo overland vlucht :

    – Kom met een doel naar het veld.
    – Schrijf je doelen op in een plan.
    – Evalueer je plan aan het einde van het jaar.

En…. als je niet met een plan wilt vliegen, is dat ook prima. We uiteindelijk zo vrij als een vogel….
Many happy landings!

One response so far

One Response to “Het verschil tussen een droom en een doel….”

  1. Thermiekfabriek » Goede voornemenson 04 jan 2011 at 17:21

    […] Zo in de eerste week van het nieuwe jaar leek het me een goed idee om weer eens de doelen voor dit jaar op te schrijven. Niet dat ik zo’n prestatie mannetje ben, al komt het misschien zo wel over als je met passie over het zweefvliegen schrijft, maar omdat ik gemerkt heb dat ik effectiever van mijn gebruik maak als ik een doel voor ogen heb. Ik heb vorig jaar april daar al een artikel over geschreven: Het verschil tussen een droom en een doel…. […]

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply