aug 01 2009
Afleesbaarheid PNA schermen met Seeyou
Afgelopen maand heb ik een tweehands “HP 314 travel companion” gekocht. Op de website van Seeyou had ik goede berichten vernomen voor Seeyou Mobile op een PNA device. Groter scherm (4.3″, scherpte). Na aanschaf bleek wel dat ik mijn huidige licentie van Seeyou Mobile moest ‘upgraden’. Op het forum “zweefportaal” las ik diverse thema’s rondom PNA’s, met name over de afleesbaarheid.
Na aanschaf van de HP314 was ik even teleurgesteld over de afleesbaarheid, toen ik met het apparaat op het veld rond liep. Achteraf bleek dat de “backlight” instelling niet goed stond. Ik heb overwogen om een ander apparaat aan te schaffen… Eerst maar eens wat onderzoek doen. Naar de winkel, gewapend met een SD kaart met Seeyou Mobile, heb ik diverse apparaten bekeken. Echter: “Zonder zonlicht”. Niet representatief dus. Via Ronald Termaat, van glider-equipment, heb ik een Navigon te leen gekregen. Nu kunnen we gaan vergelijken in de zon. Voor een eerlijke vergelijking heb ik een opstelling gemaakt, zodat alle apparaaten onder dezelfde hoek in de zon staan.
Afleesbaarheid
Mensen die mijn zweefvlieg instructie boekjes kennen, weten mijn motto: “Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.” Vandaar dat ik maar een aantal foto’s heb gemaakt van de diverse apparaten, zodat een ieder zelf kan beoordelen welk apparaat voor hem/haar geschikt is.
Mijn huidige MIO P350
Dit is een standaard PDA apparaat. Twee jaar geleden aangeschaft voor het loggen van mijn vluchten, zodat ik achteraf kan analyseren wat er goed en fout is gegaan. Klik op de foto voor een grotere afbeelding.
HP 314
Zoals ik al schreef, was ik teleurgesteld in de afleesbaarheid van het scherm door een foutieve instelling van “blacklight”. Na correctie van de backlight instelling was het scherm prima afleesbaar, in vergelijking met de MIO P350. Je merkt dat je een volgende generatie PxA hebt, wat specifiek voor Navigatie is gemaakt. De lijnen en letters zijn strakker, dan van een PDA. Klik op de foto voor een grotere afbeelding.
Voor de oplettende kijkers: Zowel de Mio als de HP hebben in seeyou een resolutie van 35km, maar wel met een andere weergave.
Navigon 2210
Navigon heeft een aantal product lijnen. De 2210 (opgevolgd door 4310/4350), 7210 (opgevolgd door 7310), en de 8110 (opgevolgd door 8310). De eerste 2 hebben een 4.3″scherm. De 8110 heeft een 4.8″scherm. Deze toestellen zijn primair voor navigatie gemaakt. Alle toestellen hebben een 1600mA accu aan boord. De Navigon heeft een ontspiegelt scherm. Op het eerste oog lijken de lijnen en letters minder strak te zijn van de Navigon, dan van de HP314. Wat me opvalt is dat de afleesbaarheid beter is van de Navigon, als je het scherm kantelt. Anders gezegd: Onder verschillende hoeken is de afleesbaarheid beter dan de HP314. Volgens mij is de licht intensiteit van het scherm groter. “Strakke lijnen” is niet altijd alles…
Nog even de HP314 en de Navigon in een beeld gevangen.
Tot slot
Mijn HP314 is voor alsnog een verbetering t.o.v. mijn MIO P350. Ik ga eerst met dit apparaat verder ervaring opdoen. Met name de schuinte van je houder lijkt me bepalend hoeveel zonlicht er op de PNA valt en wat de afleesbaarheid is. Daarbij zal gedurende een vlucht er altijd wel een vliegstand zijn, waarbij de inval van het licht niet gunstig is voor de afleesbaarheid van je PDA/PNA. Dit moet je volgens mij gewoon vooraf in calculeren. Als ik het onderzoek eerder had gedaan, dan mijn snelle tweede hands aanschaf, had ik toch waarschijnlijk voor een Navigon gekozen. Ik hoop dat je als lezer hier wat aan hebt.